Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Factivism - Get your facts straight!

Nyhet: 2021-06-17

Temat för Act Sustainable 2021 är: Factivism – Get your facts straight!

Oavsett om du står på barrikaderna, verbalt fäktas med ”den” släktingen på familjemiddagen eller har en vänskaplig diskussion med nära och kära, kommer du aldrig komma någonstans utan en gemensam grund att stå på.

Fatta din fakta

Innan vi kan ha konstruktiva diskussioner om vad som behöver göras, vad vi bör göra. Måste vi ha samförstånd om vad som faktiskt är och vad som inte är. Det här är såklart enklare sagt än gjort. Men ditt första steg börjar här: Fatta din fakta!

Du redan koll på läget. Internet är farligt, fejkade nyheter, lögner, trollfabriker, konspiration, och så vidare. Så, vad gör vi åt det?

Uppenbarligen måste vi ”make facts great again”.

Oavsett vad du brinner för, eller vilken strid du väljer att ta, se till att din beskrivning av världen är rotad i goda kunskaper. Se till att factfullness, pålitliga källor och noggrannhet är en del av din kamp, oavsett vad du kämpar för.

Årets tema på Act Sustainable är kanske mer angeläget än någonsin och bär en lång och viktig akademisk tradition. Genom kunskap och en bättre förståelse av världen har vi redskapen för att forma och förändra den till att bli något bättre. Agenda 2030 och de Globala målen är ett försök till att göra världen bättre med en holistisk ansats som aldrig tidigare prövats på den här skalan. Vi alla måste bidra med forskning, praktik och handling.

Fatt din fakta, och var en Factivist!

Du kan läsa mer om faktivism och de Globala målen på Faclabs och Globalamalen.org, innehållet är på engelska:
Factlabs webpage here - Factlab | What is factivism?
The Global Goals webpage here – Become a factivist! (globalgoals.org)

Håll dig uppdaterad

Act Sustainable är Chalmers och Göteborgs universitets årliga hållbarhetsvecka för studenter, lärare, forskare och annan personal, i år är veckan 15-19 november. Du hittar allt du behöver för att kunna delta på Act Sustinables webbsida så fort informationen är tillgänglig: Till Act Sustainables webbsida!

För senaste nytt om Act Sustainable och andra hållbarhetsevenemang följ Student Sustainability Hub:
Gothenburg Student Sustainability Hub | Facebook
Student Sustainability Hub GBG | Instagram

AV: Hugo Gustafsson

Artikeln publicerades först på: www.gmv.gu.se

• GMV uppgår i samverkansarenan Wexsus

[2023-12-14] Chalmers, Göteborgs universitet och Högskolan Väst startar vid årsskiftet sin nya gemensamma samverkansarena Wexsus - West Sweden Nexus for Sustainable Development. Den nya samverkansarenan ska arbeta i nära samverkan med Västra Götalandsregionen och andra samhällsaktörer kommer bjudas in för att utveckla partnerskap. Wexsus syfte är att utbyta kunskap för att tillsammans kunna ställa om till ett hållbart samhälle. Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV, upphör som organisation vid årsskiftet och uppgår då med sin verksamhet i Wexsus.

• Ny tjänst: Föreståndare för Västsvensk arena för hållbar utveckling

[2023-10-05] Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola och Högskolan Väst söker föreståndare till en ny gemensam västsvensk arena för hållbar utveckling. Den nya verksamheten är en vidareutveckling av Göteborgs centrum för hållbar utveckling (GMV) och förväntas starta 1 januari 2024.

• Ansök nu till 2024 års såddprojekt och satsningen forskare i praktiken

[2023-09-04] Chalmers har avsatt 750 000 SEK för att stötta ett brett engagemang av Chalmersforskare inom Urban Futures. Satsningen pågår 2020-2024. Utlysningen för 2024 är nu öppen.

• Urban Futures deltar på Frihamnsdagarna

[2023-08-17] För tredje året i rad deltar Urban Futures på Frihamnsdagarna. Fredagen den 1 september gästspelar Urban Lunch-time på Frihamnsdagarna som Urban Fika-time. Ämnet som diskuteras är hur prototyper kan hjälpa oss gå från ord till handling för stadens gemensamma platser.

• Kick-off för Forskarskolan Just Transitions

[2023-06-22] Den 19-20 juni träffades samtliga åtta parter från akademi och praktik inom Forskarskolan Just Transitions i Linköping för en kick-off. Forskarskolan ska bygga kunskap och kompetens kring hur en rättvis klimatomställning kan förverkligas i en lokal kontext.